Home > Studieaanbod
Canvas (Agora)
Wat betekent het Agora-traject op onze Middenschool?
Het Agora-traject is een nieuw leerconcept in de eerste graad van het secundair onderwijs binnen GO! Campus Atheneum Halle. Agora is een volwaardige partner van de reguliere werking van de Middenschool: samen en toch apart.
Het bevat een methodiek die staat voor persoonlijke groei en zelfsturend leren, mee bewegend op de golven van de technologische ontwikkeling, de stad en de wereld rondom ons.
De omgeving is jong, creatief, eigenzinnig, gedreven, positief… Het durft binnen en buiten de lijntjes te kleuren. De leervraag van de leerling staat centraal, de nieuwsgierigheid is leidend!
Wat mag ik verwachten als leerling? Wat is er zo “anders” aan CANVAS?
Binnen CANVAS draait het om jou! Jij neemt zélf je leerproces in handen. Dat betekent dat jij ook eindverantwoordelijke bent van je opdrachten en je deadlines. Het is een leerproces en natuurlijk doe je dat niet alleen.
Je werkt grotendeels autonoom aan je dag- en weekplanning met instructiemomenten en FLEX-momenten waarbij je online leren en samenwerken combineert. Autonoom wil niet zeggen dat je het allemaal in je eentje moet doen. Het wil ook niet zeggen dat je zomaar lukraak kiest wat je doet. Je leert je eigen leerroute te hanteren. Hiervoor word je bijgestaan door een coach die samen met jou je prioriteiten onder de loep neemt.
De coaches zijn experten en loodsen jou doorheen je eigen leerproces. Zij stimuleren het gebruik van de hulpbronnen, geven feedback en ondersteunen jou bij je (zelf)evaluatie. Het is hun doel om jou een kei te laten worden in jouw talent en je te helpen ontplooien tot de beste versie van jezelf!
CANVAS legt de focus op groei, leerurgentie, autonomie en constructieve zelfreflectie. Wij verwachten van jou een flinke dosis motivatie en inzet. De eindtermen liggen aan de eindmeet maar het doel is de interessante reis ernaartoe. Het is het pad van de persoonlijke groei en de samenwerking met anderen dat jullie tot zelfstandige en nieuwsgierige wereldburgers maakt.
Hoe moet ik mij een dag voorstellen in CANVAS?
De dag start met een inloopmoment. Tijdens dit moment wordt de dag overlopen en krijg je de kans om nog even iets te checken bij je medeleerlingen of bij je coach. Het is een moment om de rush van de ochtend achter je te laten en je focus te verleggen naar wat er die dag op het programma staat.
Instructie- en FLEX-momenten
Na het inloopmoment wisselen instructie- en FLEX-momenten elkaar af. Tijdens de instructiemomenten wordt de leerstof in groep aangeleerd. Tijdens de FLEX-momenten krijgen de leerlingen tijd om de leerstof op hun eigen tempo te verwerken, taken en opdrachten te maken en extra uitleg te vragen. Daarnaast worden tijdens FLEX opvolgings- en feedbackgesprekken georganiseerd.